Filatelistički katalog je popis filatelističkih objekata – poštanskih maraka i žigova, prema geografsko-istorijskoj oblasti ili vrsti motiva. Katalozi se međusobno razlikuju kako po objektima koje opisuju tako i po složenosti opisa. Uz pomoć kataloga filatelija postaje nešto više od običnog sakupljanja maraka. Jedna poštanska marka postaje obrazovno i kulturno sredstvo tek kada se saznaju podaci o njoj u nekom katalogu, a postaje predmet filatelističkog interesovanja tek kada su prikazane njene osnovne karakteristike i osobine koje se mogu utvrditi na osnovu podataka iz kataloga.
Zato je jasno zbog čega je naš izdavač maraka tradicionalno izdanje „Dan marke” posvetio upravo jednoj čuvenoj firmi, koja se bavi sistematizacijom poštanskih maraka i koja je ujedno i izdavač filatelističke literature.
U decembru 1909. nemački trgovac markama Hugo Mihel napisao je uvodni članak za svoj prvi katalog maraka, emitovan nekoliko meseci kasnije. Tako je napravio katalog koji treba da bude, kako je sam napisao, „pouzdani savetnik za hiljade sakupljača”.
Katalozi Huga Mihela, koji su prvobitno sadržavali poštanske marke svih evropskih zemalja, pri čemu je nemačko polje sakupljanja bilo posebno obrađeno, izazvali su veliko interesovanje među kolekcionarima da se izdavač više nije mogao posvetiti osnovnoj delatnosti kao trgovac markama, pa je prodao sva svoja prava. Izdavač Eugen Berlin, koji je nasledio izdavačka prava Mihel kataloga, preselio se 1950. godine u Minhen, gde se i danas nalazi sedište.
Razlog nezadrživog uspeha Mihelovog kataloga bio je precizan sistem katalogiziranja, koji svaku marku nedvosmisleno identifikuje. Marke jedne zemlje se numerišu od prvog izdanja, pri čemu su istovremeno sistematično poređane i detaljno opisane, kao i sve vrste njihovih varijacija kao što su boje ili zupčanja.
Sistem je godinama izgrađivan, dopunjavan i prilagođavan prilikama i savremenim tendencijama, ali nikad nije morao da bude suštinski menjan.
Danas se slobodno može reći da su sve marke sveta, koje su uprave pošta zvanično izdale i koje je priznao Svetski poštanski savez u Švajcarskoj, obrađene u nekom od Mihelovih kataloga. Poslednje izdanje ovih kataloga sadrži više od 25.000 kataloških strana sa oko 300.000 slika i 1.600.000 notiranih cena. Redakcija Mihel kataloga izdaje svakog meseca i filatelistički časopis. Na međunarodnim filatelističkim izložbama časopisi i katalozi ove izdavačke kuće dobili su više od 600 medalja, diploma i počasnih nagrada.
Mihel katalog ima i veb-stranicu, koja predstavlja brzo i aktivno pomoćno sredstvo u razim aspektima za mnoge filateliste, a koju je do sada posetilo preko tri miliona korisnika.
Umetničku obradu marke uradila je mr Marina Kalezić, akademski slikar iz Beograda. Stručnu pomoć pružila je redakcija Mihel kataloga. Marke su štampane tehnikom višebojnog ofseta u novosadskoj štampariji „Forum” u šalterskim tabacima od 25 komada maraka. Tiraž je 28.000 komada. Na dan puštanja marke u opticaj emitovan je prigodan koverat prvog dana sa žigom pošte 11101 Beograd.
Sajt "MICHEL-Briefmarken-Katalog"-a: briefmarken.de
Нема коментара:
Постави коментар