Austijska kovnica novca (Münze Österreich AG), počevši od 2007. godine, izdaje prigodan set kovanica od 20 eura, izrađenih od srebra, posvećen razvoju železnice na prostoru Austrije.
2007 - Severna pruga Cara Ferdinanda (Kaiser-Ferdinands-Nordbahn)
Na aversu kovanice pirkazana je lokomotiva Austria, prva lokomotiva u tadašnjem carstvu. U pozdaini se vide vagoni sva tri razreda.
Revers novčanice prikazuje scenu prelaska voza preko mosta na Dunavu, na svom prvom putovanju Severnom prugom, od Severne železničke stanice u Beču do Vagrama u Nemačkoj, 06. januara 1838. godine. Sam voz je bio senazacija i mnoštvo ljudi je izašlo da pozdravi čudo tehnike, što je i prikazano na samom novčiću.
Link: Brošura uz set
2007 - Južna pruga Beč - Trst (South Railways Vienna-Triest)
Avers kovanice od 20 eura prikazuje lokomotivu "Steinbrück" na jednom od vijadukta, karaketističnih za Semerinšku prugu. Motor ove lokomotive postoji i dan-danas i čuva se u Tehničkom muzeju u Beču. Radi se o najstarijoj sačuvanoj lokomotivi proizvedenoj u Austriji. Izradjena je 1848. godine za potrebe Južne pruge. Bila je u službi na liniji od Mürzzuschlag-a do Celja, u današnjoj Sloveniji.
Na reversu je slika lokomotive Tip 17c372 koja kreće iz železničke stanice Trst i preko vijdaukta nastavlja ka Beču. U pozadini se vide usidereni jedrenjaci u luci u Trstu, koji će nedugo potom biti zamenjeni brodovima koje pokreće parna mašina.
Link: Brošura uz set
2008 - Zlatno doba (Die Belle Epoque)
Na aversu je prikazan prolazak lokomotive "kkStb 310" pored signala. Skraćenica "kkStb" bila je skraćenica za Carske-kraljevske državne železnice (kaiserlich-königliche Staatsbahnen). Lokomotiva prkazana na aversu delo je Austrijanaca Karl Gölsdorf-a možda najbitnijeg diznajnera lokomotiva svog vremena. Lokomotiva na novčiću, model 310 napravljena je 1910. godine i bila je jedan od najboljih parnih lokomotiva tog vremena.
Revers prikazuje scenu sa perona železničke stanice Sever u Beču, gde voz dolazi na peron železničke stanice, koja je izgradjena od gvožđa i stakla, u periodu od 1858. do 1865. godine, sa kamenim zidovima i čiji su metalni stubovi koji drže krovnu konstrukciju prikazani na kovanici. U prvom planu je elegantna dama, predstavnik Belle Epoque, koja čaka dolazak voza i iskrcavanje putnika.
Link: Brošura uz set
2008 - Zapadne pruge carice Elizabete (Kaiserin Elisabeth Westbahn)
Avers prikazuje parnu lokomotivu kkStB 306.01. Prikazana je cela lokomotiva, sa tenderom (pomoćni vagon za ugalj), kako prelazi stari gvozdeno-kameni železnički most.
Na reversu je prikazan peron Zapadne železničke stanice u Beču i voz koji je upravo stigao i putnici se iskrcavaju iz njega, koje dočekuje osoblje železničke stanice u tadašnjoj uniformi. U prvom planu kovanice je statua Carice Elizabete, u čiju čast je i cela pruga dobila naziv. Sama žaleznička stanica izgrađena je u stilu istoricizma (Stil des romantischen Historismus), karakterističnog za kraj XIX veka.
Link: Brošura uz set (na Nemačkom)
2009 - Eliktrifikacija pruge (Die Elektrifizierung der Bahn)
Avers pokazuje lokomotivu serije 1189 (poznatu i kao "krokodil") kako izlazi iz tunela Arlberg. U pozadini novčića vidi se deo spektakularnog tunela Arlberg, koji je remek delo u izgradnji tunela. Na kovanici je prikazani i signali, kao deo pružne infrastrukture.
Na reversku je prikazana lokomotiva tipa 1100 sa putničkom kompozicijom kako prelazi most na reci Trisan, jedan od najlepših motiva na prugama Austrije, a u pozadini je zamak Veisberg (Burg Wiesberg). Most na reci Trisan je otvoren 1884. godine i dugo je bio most sa najdužim lukom na Svetu. Visok je 86 metara, dugačak je 231 metar i raspona luka od 120 metara.
Link: Brošura uz set (na Nemačkom)
2009 - Pruge budućnosti (Die Bahn der Zukunft)
Avers prikazuje "railjet" najnoviji voz Železnica Austrije (ÖBB) na izlazu iz tunela.
Na reversu je električna lokomotiva tipa 1063 na ranžirnoj stanici. U pozadini se vide razni tipovi teretnih vagona.
Link: Brošura uz set (na Nemačkom)
Нема коментара:
Постави коментар