11. децембар 2009.

50 godina od rođenja Ajrtona Sene

Bila je nedelja, 01. maj 1994. godine. Žega pritisla pistu u Imoli. Vozači se polako pripremaju za ulazak u bolide i polazak na start gran-prija San Marina. Trostruki svetski prvak, Brazilac, Ajrton Sena u boksu Vilijams-Renoa, stavlja austrijsku zastavu u džep kombinezona, želi da kada trijumfuje, pobednički krug proveze sa raširenom zastavom u čast, dan ranije, tragično nastradalog mladog austrijskog vozača Rolanda Racenbergera.

Brazilca je veoma pogodio taj incident i pokušavao je da uvbedi ostale vozače, na sastanku tog jutra uoči trke, da nešto moraju da preduzmu, jer je FIA, zabranom mnogih tehničkih inovacija, učinila bolide izuzetno nebezbednim...

Veliki Ajrton Sena je 65. put imao pol-poziciju. Start trke i veliki karambol! Na stazu je izašao „sejfti-kar“, vozači su iza njega vozili nekoliko krugova i usledio je „leteći start“. Sena ponovo sjajno kreće, iza njega sledi, u bolidu Benetona, Mihael Šumaher. Bolid Vilijamsa, brzinom od 217 km na čas uleće u krivinu „Tanburelo“, izleće sa piste i svom silinom udara u zaštitni zid.

Svima koji su pratili ono što se zbivalo na pisti u Imoli zastao je dah. Desna strana bolida je potpuno uništena. Lekari trče prema automobilu, prebacuju Ajrtona Senu do kola hitne pomoći, lokva krvi ostaje kao opomena na asfaltu. Ajrton Sena je preminuo u bolnici, baš kao što je nekoliko dana ranije umro i njegov kolega, Austrijanac Roland Racenberger.

Jedan od nemačkih reportera još tokom trke koja je nastavljena govori: "Ova zbivanja su na granici podnošljivog za svakog čoveka. I dok bolidi već voze 17 krug, a vozači se bore za titulu, Ajrton Sena se bori za život u klinici u Bolonji."

Tri sata nakon sudara stiže vest: Ajrton Sena je 34. vozač Formule 1 koji je poginuo na pisti. Podlegao je teškim povredama glave. Prilikom sudara njegovu kacigu je probušila poluosovina prednjeg točka s bolida. Spala je od udarca...

Kada je došlo do nesreće svima je zastao dah, ali "the show must go on". Trka u Imoli je nastavljena, pobednik je bio Mihael Šumaher koji je posle izjavio: "Pre nego što sam se popeo na pobedničko postolje sam zajedno sa ostalim kolegama saznao da Sena leži u komi. Mislio sam da će verovatno propustiti trku u Monaku, da je verovatno samo povredio vrat, ili tako nešto... To je bilo najviše što sam očekivao, ništa više od toga."
Fatalno predskazanje na treninzima
Imola 1994. ostaće upisana crnim slovima u istoriju Formule 1. Prvo je na treningu Rubens Barikelo doživeo spektakularan sudar. Imao je sreće, jer je samo slomio ruku i nos. Drugog dana treninga i Racenberger je imao sudar. Nije preživeo. Po drugi put nakon trke u mestu Spa, 1960. godine za jedan vikend su poginula dva vozača.

Formula 1 je izgubila jednog od najboljih pilota svih vremena. "The magic" - magični Sena je imao 34 godine i već tri puta osvajao titulu šampiona. Do danas važi za jednog od najboljih vozača svih vremena. Svojevremeno je izjavio: "U automobilizmu postoje trenuci koje neobično cenim. To je onaj osjećaj kada si sam na stazi, okružen drvećem, kao u nekom tunelu. Tada se osećam najbolje. Daleko od gužve u boksu. Napolju, na pisti, počinje drugačiji načn razmišljanja. Život u kojem uživam."

Ceo svet je zanemeo, a u Brazilu je proglašena trodnevna nacionalna žalost. Povorku od više od tri miliona ljudi na Seninoj sahrani predvodili su familija i veliki asovi, poput Emersona Fitipaldija, Alana Prosta, najljućeg Seninog rivala na stazi, Dejmona Hila. Nije bilo dva ključna čoveka svetskog automobilizma. Bernija Eklestona, kome porodica Sene nije dozvolila da prisustvuje, i Maksa Mozlija, predsednika FIA, koji se pravdao, mnogo godina kasnije, da je 7. maja bio u Salcburgu u Austriji na sahrani Racenbergera, „jer su svi drugi bili u Sao Paolu“. Sena je ispraćen do groblja Morumbi, gde je kremiran.

Na narednoj trci u Monaku, FIA je odlučila da prva dva mesta startnog grida ostavi prazna i da ih prefarba u boje brazilske i austrijske zastave.

Nakon Senine smrti se ponovo rasplamsala večita rasprava o smislu i besmislu Formule 1. Poslednja nesreća pre te se desila osam godina ranije. Činilo se da je tehnika uznapredovala, da su utrke sigurnije. Kritičari su govorili o ludosti, za riječ se javio i Mihael Šumaher: "Kada bi svi smatrali kako je ovaj sport smrtonosan, verujem da niko od nas ne bi vozio. Jedno mora biti jasno - nikada neće postojati totalna sigurnost. Ovde se radi o automobilskim trkama. Iz iskustava koja su iza nas moramo izvući pouke, moramo poboljšati stvari i tada auto-sport ima budućnost."

Nećak Bruno
Sin Ajrtonove sestre Vivijan, Bruno, uzeo je prezime slavnog ujaka - Sena i otisnuo se njegovim stopama. Bruno Sena je rođen u Sao Paolu 15. oktobra 1987. godine i do sada je njegova karijera išla uzlaznom putanjom, preko nižih serija Formule.

Pre starta ovogodišnje sezone Formule 1 već je bio viđen u timu Bron GP, koji je nasledio Hondu. Trebalo je da zameni zemljaka Rubensa Barikela, ali je Ros Bron, ipak, rešio da je „za Bruna još rano“. Vest mladom Brunu je saopštio veteran Barikelo, inače, kućni prijatelj porodice Sena, ali tako što mu je ostavio poruku na telefonskoj sekretarici.

Bruno će i ove godine voziti u GP2 seriji za I sport internešenel tim, u kojem je prošle godine zauzeo drugo mesto, u ovoj, posle F1 najjačoj trkačkoj seriji na planeti.

- Ako mislite da sam ja dobar, sačekajte dok ne vidite mog nećaka Bruna - rekao je u jednom intervjuu Ajrton Sena 1993. Zanimljivo je da je i I sport internešenel tim najavio, kao sasvim realnu opciju, da naredne godine učestvuje u Formuli 1, ako se donesu propisi o ograničavanju budžeta na 30 miliona funti po ekipi.

Srce kao planina
Ser Frenk Vilijams je za Senu rekao da je bio još veći čovek nego vozač.

I zaista, posle smrti Brazilca se saznalo da je on donirao, za to vreme, fantastičnih 400 miliona dolara u dečje humanitarne fondove i da nije želeo da se za to zna, želeći da izbegne svaki publicitet. Njegova fondacija, „Institut Ajrtona Sene“ svake godine od smrti slavnog asa donira više od 80 miliona dolara u razne socijalne programe i škole. Možda je i to jedan od razloga što njegov grob, svake godine, poseti više ljudi nego grobove Džona F. Kenedija, Merlin Monro i Elvisa Prislija zajedno.



LIČNA KARTA
Ime i prezime: Ajrton da Silva Sena
Datum rođenja: 21. mart 1960. Sao Paolo (Brazil)
Aktivne godine: 1984-1994.
Timovi: Toleman, Lotus, Meklaren, Vilijams
granpri trka: 162
Tutule: 3 (1988, 1990, 1991)
Pobeda: 41
Podijuma: 80
Poena u karijeri: 610
Pol-pozicija: 65
Najbržih krugova: 19
Prvi GP: 1984. Brazil
Prva pobeda: 1985. Portugal
Poslednja pobeda: 1993. Australija

Povodom 50 godina od rođenja Ajrtona Sene Pošta Monaka izdala je prigodnu markicu sa likom slavnog automobilise.


Linkovi: Wiki - smrt Ajrtona Sene, poslednji intervju, ayrton-senna.com, snimak udesa, snimak iz bolida,

Нема коментара:

Постави коментар