18. новембар 2010.

Kuća iz doba neolita

Na ar­he­o­lo­škom na­la­zi­štu vin­čan­ske kul­tu­re u Ploč­ni­ku kod Pro­ku­plja ot­kri­ve­ni su te­me­lji ku­će iz do­ba neo­li­ta, 5.000 go­di­na pre no­ve ere. Eki­pa Na­rod­nog mu­ze­ja „To­pli­ca“ iz Pro­ku­plja i be­o­grad­skog Na­rod­nog mu­ze­ja ot­kri­la je, to­kom tro­ne­delj­nih ra­do­va, obje­kat od oko 50 kva­dra­ta. To su naj­bit­ni­ji re­zul­tat ovo­go­di­šnjih is­tra­ži­va­nja na tom lo­ka­li­te­tu.

Iako se, pre­ma pr­vim re­zul­ta­ti­ma, vi­di da je ku­ća naj­ve­ro­vat­ni­je go­re­la, sa­ču­van je či­tav in­ven­tar ku­će, do­sta ke­ra­mič­kog po­su­đa, ka­me­nih se­ki­ra i dru­gih pred­me­ta.

Pre­ma re­či­ma ar­he­o­lo­ga Jul­ke Ku­zma­no­vić-Cvet­ko­vić, di­rek­to­ra pro­ku­pač­kog mu­ze­ja, ko­ja za­jed­no sa Du­ša­nom Šlji­va­rom iz be­o­grad­skog mu­ze­ja vo­di is­tra­ži­va­nja na Ploč­ni­ku, u ku­ći se na­la­ze i osta­ci me­ta­lur­ške pe­ći, što sa­mo po­tvr­đu­je ra­ni­ju te­zu da je Ploč­nik bio cen­tar me­ta­lur­gi­je.

– Tek onog mo­men­ta ka­da bu­de­mo po­di­gli ko­ma­de zi­do­va, mo­ći će­mo da vi­di­mo pot­pu­ni in­ven­tar ono­ga što se na­la­zi­lo u ku­ći. Iz­u­zet­no je zna­čaj­no to što je ovo naj­ve­ća ot­kri­ve­na ku­ća u Ploč­ni­ku do sa­da. Vr­lo smo bli­zu na­la­za ba­kar­nih pred­me­ta, jer sve do sa­da uka­zu­je da će ih bi­ti u ku­ći – ka­že Ku­zma­no­vić-Cvet­ko­vić, i do­da­je da is­tra­ži­va­nja son­dom ko­ja su ura­đe­na po­ka­zu­ju da po­sto­ji još ne­ko­li­ko ku­ća, a pro­stor u Ploč­ni­ku, pre­ma do­sa­da­šnjim ot­kri­ći­ma, uka­zu­je da je u tom vre­me­nu ov­de po­sto­ja­lo raz­vi­je­no i ure­đe­no na­se­lje.

Ina­če, taj lo­ka­li­tet is­tra­žu­je se od 1996. go­di­ne. Osim te­me­lja ku­će, ko­ji je za sa­da ot­kri­ven, na po­du se na­zi­re ve­li­ki broj po­lo­mlje­nih po­su­da od pe­če­ne ze­mlje.

– Pro­na­đe­ni pred­me­ta uka­zu­ju da su se sta­nov­ni­ci ba­vi­li pro­iz­vod­njom ra­znih pred­me­ta ko­ji su se ko­ri­sti­li u tom pe­ri­o­du. Za­to ve­ru­je­mo da je ov­de, u ne­ku ru­ku, osim me­ta­lur­škog cen­tra za iz­ra­du tih pre­me­ta, bio i tr­go­vin­ski cen­tar, gde su se ku­po­va­li pro­iz­vo­di ko­je su iz­ra­đi­va­li me­šta­ni – ob­ja­šnja­va Ku­zma­no­vić-Cvet­ko­vić do­sa­da­šnja ot­kri­ća na lo­ka­li­te­tu u Ploč­ni­ku.

Na­la­zi­šte u Ploč­ni­ku, ko­je se pro­sti­re na oko 120 hek­ta­ra ot­kri­ve­no je 1927. go­di­ne, pri­li­kom is­ko­pa­va­nja use­ka za pru­gu Pro­ku­plje–Kur­šu­mli­ja.

Нема коментара:

Постави коментар