Ime Sretena Grujića dobro je poznato domaćim filatelisitima. Popularnost je stekao uspelim radovima na polju poštanske marke. Nijedan grafičar nije imao toliko uspeha na filatelističkim konkursima za likovna rešenja na poštanskim markama u periodu od 1933. do 1941. godine kao on. I nakon II svetskog rata ostao je jedan od naših vodećih grafičara.
Sreten Grujić rođen je 1909. godine u Beogradu, na Paliluli. Odrastao je u siromašnoj porodici, a s četiri godine ostao je bez oca, koji je počinuo u Balkanskom ratu. Majka je izdržavala porodicu kao kućna pomoćnica u imućnijim beogradskim porodicama. Kako sam navodi, sreten Grujić je beć u osnovnoj školi slikao akvarele, a sa 11 godine radio je ozbiljne pejzaže u ulju.
Posle 1931. godine prelazi u Državnu makarnicu kao već oformljeni stručnjak u grafičkoj struci. U Markarnici samostalno izučava procese u izradi maraka kao što su crtež, rez i štampa. Dve godine kasnije sa svojim radovima učestvuje na konkursu za idejno rešenje maraka posvećenih pokrajinskom sokolskom sletu u Ljubljani i dobija prvu nagradu. Do početka II svetskog rata Sreten Grujić postaće jedan od vodećih kreatora jugoslovenskih poštanskih maraka. Posebno se ističu njegova rešenja za marke i blok povodom filatelističke izložbe u Beogradu 1937. godine, koja je uradio zajedno sa E. Ogranovom, a na kojima su predstavljene četiri devojke u narodnim nošnjama, kao i za marke u korist doma PTT službenika iz 1939. godine.
Sreten Grujić rođen je 1909. godine u Beogradu, na Paliluli. Odrastao je u siromašnoj porodici, a s četiri godine ostao je bez oca, koji je počinuo u Balkanskom ratu. Majka je izdržavala porodicu kao kućna pomoćnica u imućnijim beogradskim porodicama. Kako sam navodi, sreten Grujić je beć u osnovnoj školi slikao akvarele, a sa 11 godine radio je ozbiljne pejzaže u ulju.
Posle 1931.
Upamćeni su njegovi crteži za proslavu 60 godina Srpskog Crvenog krsta, za prvu međunarodnu aero-izložbu u Beogradu, za proslavu 550 godina od Kosovske bitke i za spomenik neznanom junaku na Avali. U periodu od 1935. do 1941. godine svaka peta marka koju je emitovala Kraljevina Jugoslavija bila je njegovo delo.
Za vreme nemačke okupacije dao je svega nekoliko crteža: u korist izbeglica, za obnovu smedereva nakon eksplozije na železničkoj stanici, u korist ratnih vojnih invalida i za antimasonsku izložbu. Posle oslobođenja Državna markarnica radila je pod upravom Grujića, a ankon njenog preseljenja u novosagrađene zgrade Zavoda, Grujić je dobio mesto šefa grafičkog odeljenja u Zavodu za izradu novčanica. Docnije ga tadašnje Ministarstvo PTT prima u svoju službu kao savetnika za izradu poštanskih maraka.
Međutim, Grujić nije mogao dugo da bude "činovnik", zahvalio se na ukazanom poverenju i prešao u štampariju "Jugoslavija". Tako je i nakon II svetskog rata nastavio da bude jedan od glavnih kreatora naših maraka. U tom periodu posebno se ističu marke povodom Balkanskih igara iz 1948. godine, kao i "planinari" i "padobranci" iz 1951. godine. Ove marke su rađene u raster dubokoj štmpi u Zavodu za izradu novčanica u Beogradu. Pored poštanskih, Grujić je radio i taksene marke, kao i likovna rešenja za poštanske celine: masovne koverte i koverte za avionsku poštu.
Njegov stil zbog svoje gotovo klacične jednostavnosti i elegancije kontura odudara i razlikuje se od radova ostalih majstora iz tog vremena. Taj njegov stil dominita kada su u pitanju figure i kada su u pitanju predlei. Nakon dugogodišnjeg rada isključivo u oblasti filatelističke grafike Sreten Grujić je stekao rutinu i dominaciju nad svim elementima poštanske marke da se može reći da je jedan od najboljih u toj struci. nema sumnje da je njegov stil odgovarao minijaturnoj slici kao što je poštanska marka.
Нема коментара:
Постави коментар