Mokoša (takođe i Mokoš) u mitologiji Istočnih Slovena bila je boginja plodnosti, zaštitnica žena i ženskih poslova, posebno predenja. Kip koji je predstavljao Mokošu podigao je u 10. veku knez Vladimir na brdu u Kijevu, i to pored Peruna i nekih drugih staroslovenskih bogova (Horsa, Dažboga, Striboga i Simargla) jer je ona u kijevskom panteonu bila jedino žensko božanstvo. Iz narodnih priča moguće je rekonstruisati mit o njenom nebeskom venčanju sa bogom-gromovnikom, Perunom. Ubrzo po svadbi,Mokoša ga je prevarila sa Velesom, bogom polja, useva i stoke, i to neverstvo je dovelo do neprijateljstva i borbe između dva boga.
Ovu boginjusu poštovale mlade žene u Ukrajini još dugo po prelasku u hrišćanstvo, u toj meri da su pravoslavni sveštenici obavezno pri ispovedanju devojaka pitali da li su se molile Mokoši. Ponegde se smatralo da ona podstiče na razuzdano ponašanje i promiskuitet, a u Ukrajini su je zamišljali kao visoku ženu, velikih grudi i raspletene kose.
Od dana u nedelji bio joj je posvećen petak (četvrtak je bio posvećen njenom mužu, gromovniku Perunu). Ovim danom su u njenu čast seljanke vršile razne obredne radnje – od predenja kudelje do pranja i bojenja tkanina. Sećanja na nju sačuvana su u ukrajinskim stepama sve do sredine 19. veka.
Na severu Rusije nazivali su je Mokuša i zamišljali je kao ženu velike glave i dugih ruku koja obilazi kuće i nadgleda prelje. Njen kult je, sudeći po toponimima, bio rasprostranjen i kod Zapadnih Slovena.
Što se Južnih Slovena tiče, kod Slovenaca srećemo pripovest o čarobnici Mokoški. Pored nje, uspomenu na ovu boginju u Sloveniji preuzela je baba Pehtra, kojoj su seljaci na dar prinosili vunu, lan i konoplju.
Pošta Slovenije izdala je u maju 2008. godine marku sa predstavom boginje Mokoše, onako kako ju je zamislila slovenačka umetnica A. Gufer. Pored ovoga, izdat je 29. maja i koverat prvog dana (eng. FDC), koji se sastoji od omotnice sa tematskom predstavom – preslice kojom Mokoša tka, žigom sa istom predstavomi pomenutom markom. Nominala marke je 0,45 evra.
Нема коментара:
Постави коментар