U Baču je jutros iznenada u 62. godini preminuo Branko Plavšić, jedan od najvećih imena domaćih strip crtača.
''Zasigurno jedan od najboljih, ako ne i najbolji tušer u Evropi... Ustvari, mislim da bi se u Marvelu vrlo radovali da ga dobiju.'' Ovim rečima je, svojevremeno, Svetozar Tomić, urednik strip magazina ''Stripoteka'', prokomentarisao radove Branka Plavšića.
Plavšić je rođen 1949. godine u Maloj Novskoj Rujiški u kojoj je proveo detinjstvo. 1955. godine se sa porodicom doselio u Bač i tu završio osnovnu školu.
Upisao se u Školu za primenjenu umetnost, ali je u njoj proveo samo tri meseca jer mu porodične prilike nisu dozvolile da svoj talenat za crtanje, koji je pokazivao još kao dete, nastavi da razvija pod stručnim nadzorom.
U ekspanziji strip izdavaštva šezdesetih godina, Plavšić je video svoju šansu i uredništvu Dečjih novina iz Gornjeg Milanovca poslao jednu kolornu naslovnu stranu za strip Tarzan i jednu probnu tablu urađenu u olovci.
Serijali iz edicije "Nikad robom"
Na osnovu samo ta dva rada, Dečje novine su 1966. godine angažovale Plavšića na serijalima Mirko i Slavko i Blaža i Jelica iz edicije Nikad robom.
Uz serijale, Branko je radio i ilustracije za brojne strip i dečije časopise, a stigao je i da sarađuje sa amaterskim sekcijama iz Odžaka i B. Palanke na likovnoj rekonstrukciji arheoloških nalaza. U tom delu svog rada, Plavšić je iskazao pun smisao za detalje i sklonost ka minucioznom izvođenju crteža bez obzira na tehniku crtanja.
U tom periodu je započeo i svoj sopstveni serijal ''Keli Brando'' koji je, na žalost ostao samo na pilot epizodi objavljenoj u magazinu ''Zenit''.
U želji da ne ograniči svoje stvaralaštvo samo na izdanja Dečjih novina (preko 3000 tabli stripa), Branko prihvata poziv Valtera Nojgebauera, umetničkog direktora studija za strip i izdavaštvo ''Rolf Kauka'' i 1972. godine odlazi na studijsko putovanje u Minhen.
Tamo je radeći stripove Fix und foxy i Piccollo Steiners, ispekao zanat, a svog mentora Valtera nazivao je svojim likovnim ocem.
Do 1979. godine, Plavšić je u stalnom raskoraku između Minhena i Gornjeg Milanovca.
Priliku da se skrasi na jednom mestu pružio mu je novosadski ''Dnevnik'' koji je ambiciozno krenuo u proširivanje strip izdavaštva.
Uvažavajući Brankov talenat i profesionalizam, ustanovili su radno mesto Crtač stripa i zaposlili ga kao stalnog člana strip redakcije.
Do 1983. godine, radio je na serijalu Veliki Blek, a onda, u stilu ''fudbalskih'' transfera i uz medijsku galamu, Plavšić prelazi u Forumov Marketprint da bi sa Branislavom Kercem oformio crtački tim koji će realizovati najduži serijal u istoriji jugoslovenskog stripa, Tarzan.
Najbolji tušer u Evropi
Novi posao je zahtevao i drugačiju raspodelu dužnosti, pa je preuzeo na sebe tuširanje olovkiranih strana koje su radili ostali članovi timova.
U punom stvaralačkom zamahu, Plavšić uspešno realizuje i serijale Balkan Ekspres po scenariju Gordana Mihića i Nindža scenariste Ace Kostića.
Ratovi devedesetih godina su prekinuli zlatno doba jugoslovenskog stripa. Izdavaštvo se gotovo ugasilo i jedini izlaz za strip autore je bilo ''slobodno streljaštvo'' i eventualna saradnja sa stranim izdavačima. Nesigurna egzistencija je većinu crtača odvukla na poslove koji nisu imali dodir sa stripom što nije ni Plavšića zaobišlo.
Stripu se vratio tek 2010. godine kada je započeo saradnju sa izdavačkom kućom Lavirint.
Bio je veoma cenjen u javnosti širom bivše Jugoslavije.
Sahrana Branka Plavšića, biće u četvrtak 10. novembra na groblju u Baču, u 15 časova.
Link: Intervju sa Brankom Plavšićem
''Zasigurno jedan od najboljih, ako ne i najbolji tušer u Evropi... Ustvari, mislim da bi se u Marvelu vrlo radovali da ga dobiju.'' Ovim rečima je, svojevremeno, Svetozar Tomić, urednik strip magazina ''Stripoteka'', prokomentarisao radove Branka Plavšića.
Plavšić je rođen 1949. godine u Maloj Novskoj Rujiški u kojoj je proveo detinjstvo. 1955. godine se sa porodicom doselio u Bač i tu završio osnovnu školu.
Upisao se u Školu za primenjenu umetnost, ali je u njoj proveo samo tri meseca jer mu porodične prilike nisu dozvolile da svoj talenat za crtanje, koji je pokazivao još kao dete, nastavi da razvija pod stručnim nadzorom.
U ekspanziji strip izdavaštva šezdesetih godina, Plavšić je video svoju šansu i uredništvu Dečjih novina iz Gornjeg Milanovca poslao jednu kolornu naslovnu stranu za strip Tarzan i jednu probnu tablu urađenu u olovci.
Serijali iz edicije "Nikad robom"
Na osnovu samo ta dva rada, Dečje novine su 1966. godine angažovale Plavšića na serijalima Mirko i Slavko i Blaža i Jelica iz edicije Nikad robom.
Uz serijale, Branko je radio i ilustracije za brojne strip i dečije časopise, a stigao je i da sarađuje sa amaterskim sekcijama iz Odžaka i B. Palanke na likovnoj rekonstrukciji arheoloških nalaza. U tom delu svog rada, Plavšić je iskazao pun smisao za detalje i sklonost ka minucioznom izvođenju crteža bez obzira na tehniku crtanja.
U tom periodu je započeo i svoj sopstveni serijal ''Keli Brando'' koji je, na žalost ostao samo na pilot epizodi objavljenoj u magazinu ''Zenit''.
U želji da ne ograniči svoje stvaralaštvo samo na izdanja Dečjih novina (preko 3000 tabli stripa), Branko prihvata poziv Valtera Nojgebauera, umetničkog direktora studija za strip i izdavaštvo ''Rolf Kauka'' i 1972. godine odlazi na studijsko putovanje u Minhen.
Tamo je radeći stripove Fix und foxy i Piccollo Steiners, ispekao zanat, a svog mentora Valtera nazivao je svojim likovnim ocem.
Do 1979. godine, Plavšić je u stalnom raskoraku između Minhena i Gornjeg Milanovca.
Priliku da se skrasi na jednom mestu pružio mu je novosadski ''Dnevnik'' koji je ambiciozno krenuo u proširivanje strip izdavaštva.
Uvažavajući Brankov talenat i profesionalizam, ustanovili su radno mesto Crtač stripa i zaposlili ga kao stalnog člana strip redakcije.
Do 1983. godine, radio je na serijalu Veliki Blek, a onda, u stilu ''fudbalskih'' transfera i uz medijsku galamu, Plavšić prelazi u Forumov Marketprint da bi sa Branislavom Kercem oformio crtački tim koji će realizovati najduži serijal u istoriji jugoslovenskog stripa, Tarzan.
Najbolji tušer u Evropi
Novi posao je zahtevao i drugačiju raspodelu dužnosti, pa je preuzeo na sebe tuširanje olovkiranih strana koje su radili ostali članovi timova.
U punom stvaralačkom zamahu, Plavšić uspešno realizuje i serijale Balkan Ekspres po scenariju Gordana Mihića i Nindža scenariste Ace Kostića.
Ratovi devedesetih godina su prekinuli zlatno doba jugoslovenskog stripa. Izdavaštvo se gotovo ugasilo i jedini izlaz za strip autore je bilo ''slobodno streljaštvo'' i eventualna saradnja sa stranim izdavačima. Nesigurna egzistencija je većinu crtača odvukla na poslove koji nisu imali dodir sa stripom što nije ni Plavšića zaobišlo.
Stripu se vratio tek 2010. godine kada je započeo saradnju sa izdavačkom kućom Lavirint.
Bio je veoma cenjen u javnosti širom bivše Jugoslavije.
Sahrana Branka Plavšića, biće u četvrtak 10. novembra na groblju u Baču, u 15 časova.
Link: Intervju sa Brankom Plavšićem
Нема коментара:
Постави коментар