Kupovina „fiće” šezdesetih godina bio je radostan događaj ravan rođenju deteta, a u aprilu 2000. na Beogradskom sajmu proglašen je automobilom milenijuma po izboru domaćih vozača.
Prigodna marka, koju je Pošta Srbije emitovala početkom ovog meseca, posvećena je ni manje ni više nego „fići”! Povod je 55 godina od kada je sa montažne trake u Kragujevcu sišao prvi primerak modela „fijat 600 D” u narodu nazvan „fića”.
Priča počinje početkom pedesetih godina prošlog veka kada je Fijatov glavni inžinjer dr Dante Đakoza (1905–1996) dobio zadatak da konstruiše malo vozilo koje će biti jeftino i pouzdano i koje će omogućiti prevoz za četiri putnika. Uspeo je da stvori verovatno najuspešnije i najpopularnije Fijatovo vozilo svih vremena – „fijat 600”. Ovaj model je bio minijaturni četvorosed sa dvoja vrata. Imao je četvorocilindrični motor od 21,5 konjskih snaga sa pogonom na zadnje točkove i težinom ispod 600 kilograma. Odnos snage, brzine i veličine bio je gotovo idealno usklađen i prema današnjim standardima.
„Crvena zastava” iz Kragujevca, koja je već tada proizvodila automobile, potpisala je ugovor o otkupu licence za „fijat 600” avgusta 1954. godine. Već sledeće godine počela je proizvodnja i prvi model sa proizvodnih traka sišao je 18. oktobra 1955. godine. Do kraja te godine proizvedena su 1.044 vozila. Nekoliko godina kasnije model dobija novi motor od 767 kubika sa 24 konjske snage i vrata koja se otvaraju kao kod svih ostalih automobila. Ovaj model poneo je ime „zastava 750” i vezuje se za standardan izgled „fiće”.
Iako je bio namenjen vožnji na kraće relacije, njime su čitave porodice putovale u posetu rođacima na drugi kraj zemlje ili se kretalo put Jadranskog mora. Kupovina „fiće” šezdesetih godina bio je radostan događaj ravan rođenju deteta. Postao je automobil bez premca na našim drumovima. Iako malih dimenzija, koristile su ga policija, hitna pomoć i vojska, a godinama je bio skoro jedini automobil za obuku novih vozača. S pravom je nosio epitet „narodnog auta”.
„Fića” se u „Zastavi” proizvodio punih 30 godina, sve do 18. novembra 1985. godine. Tokom tri decenije proizvedeno ih je tačno 923.487 komada. Pored Italije i Srbije, proizvodio se još i u Argentini, Španiji i Austriji. Ukupno ih je, u svim varijantama, proizvedeno nešto manje od 2.700.000 komada.
U aprilu 2000. na Beogradskom sajmu proglašen je automobilom veka i milenijuma po izboru vozača u Srbiji. Uprkos činjenici da se već dve decenije ne proizvodi, primerci ovog automobila još uvek se mogu videti na našim drumovima.
U 10 sati ujutru 15. oktobra 2005. godine stotine vlasnika „fiće” okupilo se ispred „Zastavinih” pogona u Kragujevcu kako bi obeležili 50. rođendan svog ljubimca. Klub ljubitelja iz Gornjeg Milanovca uputio je prošle godine zahtev rukovodstvu „Zastave” da ponovo pokrene proizvodnju ovog automobila, ali je sve ostalo na iskrenim željama obe strane. Računa se da na putevima u Srbiji trenutno ima oko 40.000 primeraka.
Neki automobili ostave trag svojim tehnološkim ili stilskim inovacijama, a drugi ulogom koju su imali u kulturi čitavih nacija i generacija. „Fića” je ostavio duboki trag u oba ova aspekta.
Marka je nominale 22 dinara. Umetničku obradu marke uradio je Jakša Vlahović, grafički dizajner iz Beograda, a stručnu saradnju pružio je Vladeta Kostić, direktor marketinga „Zastava automobila” iz Kragujevca. Marke su štampane tehnikom višebojnog ofseta u novosadskoj štampariji „Forum” u šalterskim tabacima od 25 komada i u tiražu od 128.000 komada. Na dan emitovanja marke Pošta Srbije je pustila u opticaj prigodan koverat prvog dana i maksimum kartu sa prigodnim žigom pošte 11101 Beograd.
Prigodna marka, koju je Pošta Srbije emitovala početkom ovog meseca, posvećena je ni manje ni više nego „fići”! Povod je 55 godina od kada je sa montažne trake u Kragujevcu sišao prvi primerak modela „fijat 600 D” u narodu nazvan „fića”.
Priča počinje početkom pedesetih godina prošlog veka kada je Fijatov glavni inžinjer dr Dante Đakoza (1905–1996) dobio zadatak da konstruiše malo vozilo koje će biti jeftino i pouzdano i koje će omogućiti prevoz za četiri putnika. Uspeo je da stvori verovatno najuspešnije i najpopularnije Fijatovo vozilo svih vremena – „fijat 600”. Ovaj model je bio minijaturni četvorosed sa dvoja vrata. Imao je četvorocilindrični motor od 21,5 konjskih snaga sa pogonom na zadnje točkove i težinom ispod 600 kilograma. Odnos snage, brzine i veličine bio je gotovo idealno usklađen i prema današnjim standardima.
„Crvena zastava” iz Kragujevca, koja je već tada proizvodila automobile, potpisala je ugovor o otkupu licence za „fijat 600” avgusta 1954. godine. Već sledeće godine počela je proizvodnja i prvi model sa proizvodnih traka sišao je 18. oktobra 1955. godine. Do kraja te godine proizvedena su 1.044 vozila. Nekoliko godina kasnije model dobija novi motor od 767 kubika sa 24 konjske snage i vrata koja se otvaraju kao kod svih ostalih automobila. Ovaj model poneo je ime „zastava 750” i vezuje se za standardan izgled „fiće”.
Iako je bio namenjen vožnji na kraće relacije, njime su čitave porodice putovale u posetu rođacima na drugi kraj zemlje ili se kretalo put Jadranskog mora. Kupovina „fiće” šezdesetih godina bio je radostan događaj ravan rođenju deteta. Postao je automobil bez premca na našim drumovima. Iako malih dimenzija, koristile su ga policija, hitna pomoć i vojska, a godinama je bio skoro jedini automobil za obuku novih vozača. S pravom je nosio epitet „narodnog auta”.
„Fića” se u „Zastavi” proizvodio punih 30 godina, sve do 18. novembra 1985. godine. Tokom tri decenije proizvedeno ih je tačno 923.487 komada. Pored Italije i Srbije, proizvodio se još i u Argentini, Španiji i Austriji. Ukupno ih je, u svim varijantama, proizvedeno nešto manje od 2.700.000 komada.
U aprilu 2000. na Beogradskom sajmu proglašen je automobilom veka i milenijuma po izboru vozača u Srbiji. Uprkos činjenici da se već dve decenije ne proizvodi, primerci ovog automobila još uvek se mogu videti na našim drumovima.
U 10 sati ujutru 15. oktobra 2005. godine stotine vlasnika „fiće” okupilo se ispred „Zastavinih” pogona u Kragujevcu kako bi obeležili 50. rođendan svog ljubimca. Klub ljubitelja iz Gornjeg Milanovca uputio je prošle godine zahtev rukovodstvu „Zastave” da ponovo pokrene proizvodnju ovog automobila, ali je sve ostalo na iskrenim željama obe strane. Računa se da na putevima u Srbiji trenutno ima oko 40.000 primeraka.
Neki automobili ostave trag svojim tehnološkim ili stilskim inovacijama, a drugi ulogom koju su imali u kulturi čitavih nacija i generacija. „Fića” je ostavio duboki trag u oba ova aspekta.
Marka je nominale 22 dinara. Umetničku obradu marke uradio je Jakša Vlahović, grafički dizajner iz Beograda, a stručnu saradnju pružio je Vladeta Kostić, direktor marketinga „Zastava automobila” iz Kragujevca. Marke su štampane tehnikom višebojnog ofseta u novosadskoj štampariji „Forum” u šalterskim tabacima od 25 komada i u tiražu od 128.000 komada. Na dan emitovanja marke Pošta Srbije je pustila u opticaj prigodan koverat prvog dana i maksimum kartu sa prigodnim žigom pošte 11101 Beograd.
Нема коментара:
Постави коментар