22. новембар 2015.

Muzejski eksponati 2015.

200 godina bakroreza Sveti Petar i Pavle sa izgledom Bele Crkve
(bakrorez na papiru, bojeni, nepoznati bakrorezac, 1815)

Bela Crkva osnovana je 1717. godine u okviru plana naseljavanja Banata i osiguravanja granice od turskih upada. Pravoslavni žitelji prosperitetnog gradića na granici tadašnje austrijske imperije su želeli da bakrorezom, koji je delo nepoznatog autora, a urađenom prema crtežu Pavela Đurkovića ili Arsenija Jakšića 1815. godine, istaknu svoju dobru uklopljenost u tadašnje političke i društvene okolnosti, ali i da zaštite svoje konfesionalno i nacionalno jedinstvo. Grafičkim listom ovog bakroreza dominira pravougaono polje sa svetiteljima između kojih je pročelje belocrkvanskog hrama. Sa leve i desne strane je krupnom ćirilicom ispisan tekst koji sadrži kratko objašnjenje prikazanog. U manjem pravougaoniku, pod nogama svetitelja, prikazana je panorama Bele Crkve sa tri dela naselja.

275 godina bakroreza Manastir Studenica
(bakrorez na papiru, 1740, otisak iz 1965, autor Gotfrid Dirst)

Kada je 1740. godine u bakarnu ploču urezana predstava Crkve Uspenja Bogorodice u Studenici, manastir je navršavao 550. godinu postojanja. O poručiocu ovog bakroreza, Nikolaju Antoniju Prodanoviću, osim imena upisanog ispod prikaza svetinje, nisu se sačuvali drugi podaci. Ni o autoru bakroreza, peštanskom grafičaru Gotfridu Dirstu, ne zna se gotovo ništa. Oskudnost podataka, međutim, ne umanjuje značaj ove grafike, jer je Studenica prvi srednjovekovni spomenik koji se pojavio kao glavni siže u srpskoj grafičkoj umetnosti. Centralni deo kompozicije zauzima Crkva Uspenja Bogorodice, zadužbina i grobna crkva osnivača srpske države i samog manastira, Stefana Nemanje.

275 godina ikone Sveti Dimitrije
(tempera na drvetu, 1735-1740, autor Hristofor Žefarović)

Ikonu Sveti Dimitrije naslikao je, između 1735. i 1740, monah, jerođakon, slikar i grafičar, Hristofor Žefarović (Dojran, kraj XVII veka – Moskva, 1753),najsvestraniji srpski umetnik prve polovine XVIII veka, koji se potpisivao kao ,,iliriko-rasijanski obščij zograf”.

Sveti Dimitrije, patron gradova Soluna i Sremske Mitrovice, zaštitnik ruske oblasti Sibir, naslikan je na propetom vatrenom konju, kako probada bugarskog cara Kalojana, koji pada na travnatu podlogu prekrivenu bokorima sitnih cvetova. Ikona je pronađena u zvoniku Crkve Sveta tri jerarha u Novom Sadu (Almaške). Ikona i bakrorezi se nalaze u zbirci Galerije Matice srpske u Novom Sadu.

Grafička obrada maraka: Anamari Banjac, akademski slikar.

Stručna saradnja: Milena Vrbaški, muzejski savetnik, Galerija Matice srpske, Novi Sad
Kataloške informacije
Datum izdavanja: 18. novembar 2015.
Umetnička obrada: Anamari Banjac
Štampa: višebojni ofset ZIN Beograd
Tiraž: 23,00 din (višebojna) 25.000; 35,00 din(višebojna) 25,000; 70,00 din(višebojna) 25,000 primeraka
Tabak: 10 komada
Koverat sa žigom PD (FDC): 1
Maksimum karta (MC):1
Nacrti: Sveti Petar i Pavle sa izgledom Bele crkve, 1815 godina bakrorez na papiru, nepoznati autor; Manastir Studenica, bakrorez na papiru, 1740 , autor Gotfrid Dirst; 
 Ikona Sv. Dimitrije, tempera na drvetu, 1735-1740, autor Hristofor Žefarović.
Veličina marke 1 i 3: 30 x 37,5 mm
Veličina marke 2: 37,5 x 30 mm
Važe neograničeno.

Нема коментара:

Постави коментар