26. август 2013.

Zastava danas slavi 60. rođendan

Iako osnovana još pre 160 godina kao Vojnotehnički zavod, Zastava je sa proizvodnjom automobila počela pre tačno 60 godina. Na današnji dan, 26. avgusta i zvanično počinje sa radom Zastava automobili a prvi primerci automobila su bili licencirani modeli.

Zapravo, prva vozila su proizvedeni još 1940. godine za potrebe vojske Jugoslavije, kada je proizvedeno 400 kamiona Chevrolet. Proizvodnja je nastavljena 1953. kojoj je prethodilo raspisivanje referenduma oko usmeravanje dobiti fabrike na razvoj automobilske industrije. Tom prilikom je obeležena i 100. godišnjica od osnivanja Vojnotehničkog zavoda. Potom je usledilo raspisivanje referenduma za najpovoljnijeg ponuđača i najkvalitetnijeg vozila. Za to vreme je sa proizvodnih traka silazio čuveni džip Willys gde je proizvedeno 162 primerka.

Nakon prikupljenih ponuda, stručnjaći fabrike su obišli ukupno 5 zemalja, među kojima su bile Francuska (Renault i Delahaye), Engleska (Austin i Rover), Italija (Fiat i Alfa Romeo), SAD (Willys) i još neke kompanije u Austriji. Nakon detaljnih ispitivanja svih aspekata, najviše eksploatacione prirode, odluka je pala na Fiat i to u tesnoj borbi sa Renaultom, dok je Alfa Romeo neznatno zaostajao. Ugovor sa Fiatom je sklopljen tek sledeće godine. Nakon tog datuma sve ostalo je već više-manje poznata istorija.

Prvo je počela proizvodnja licenciranih modela Fiat AP-55, 1400BJ i 1100B a tek 1955. i Zastave 750, popularnije kao “Fića”, čija je proizvodnja trajala narednih 30 godina i proizvedeno ukupno 923.487 primeraka . U vreme masovne prodaje Fića, krajem 1950-ih i tokom 1960-ih godina, većina kupaca je bila u automobilskom smislu veoma malo obrazovana, a Fića je upravo bio prvi automobil sa kojim su se susretali. Zbog toga je tada bilo u prodaji dosta specijalizovanih knjiga i brošura kako voziti i održavati svoj automobil, pa i najjednostavniji prikaz zamene točka. Ne treba posebno napominajti šta je Fića značio za tadašnju Jugoslaviju i njen narod, gde današnji česti skupovi i sveopšta strast prema ovom modelu dovoljno govori.

Kasnije su se smenjivali i pojavljivali novi modeli u ponudi Zastave, između ostalih Zastava 1300, popularni “Tristać”, od 1961. do 1979. godine gde je proizvedeno 201.160 primeraka, Zastave 101 između 1971. do 2008. u milionskom tiražu i Zastava 128 između 1971. i 2003. (sa obnovljenom proizvodnjom 2006.). FIAT Uno pod nazivom YUGO Uno sklapan je u Zastavi od 1988. do 1994. godine i ukupno je proizvedeno svega 2.620 komada.

Prvi samostalni model Zastave je bio Yugo 45, 1980. godine. Najpopularniji model pored Fiće, proizvodio se sve do 2008. godine i bio je jedini koji je imao i kabrioet verziju. Zapravo, i ovaj model je razvio Fiat ali automobil nije zadovoljavao kriterijume italijanske kompanije te je projekat dat Zastavi. Za njim sledi Florida, delo Giugiara, koja se pojavila 1988. godine i važila za konkurentan automobil evropske kompakt klase. I njena proizvodnja je stala 2008. godine.

Nova nada za posustalu fabriku u Kragujevcu, razrušenu tokom bombardovanja a prethodno iscrpljenu sankcijama, se pojavila 2005. godine kada je potpisan novi licencni ugovor sa Fiatom oko sklapanja modela Punto druge generacije pod nazivom Zastava 10. Dve godine kasnije je potpisan i ugovor sa General Motorsom o sklapanju Opel Astre ali je Fiat to stopirao jer je bio u procesu preuzimanja Zastave.

Zastava kao takva prestaje da postoji 2008. godine i menja ime u FAS, Fiat Automobili Srbija sa većinskim udelom Fiata a trećinom u vlasništvu Srbije. Sledeće godine počinje proizvodnja modela Fiat Punto Classic a od prošle godine se proizvodi 500L. Ovih dana je počela proizvodnja i njegove produžene Living verzije a u najavi su još neki modeli.

Нема коментара:

Постави коментар