Postoji li danas u svetu iko, ko bar malo voli automobile, da nije čuo za legendarni Porše 911? Svakako da ne, a za to postoje i te kako dobri razlozi, jer ako vam je „deda“ legendarna Buba, a „starija braća“ Poršei 356 i 550 speeder, da li je uopšte moguće da vam „genetika“ bude neuspešna!? Prvi put predstavljen javnosti septembra davne 1963. godine na Salonu automobila u Frankfurtu, model 911 je za svojih pola veka postojanja, za sebe ne samo izborio mesto pod suncem, već se slobodno može reći i u istorijskim udžbenicima.
Nakon preko 820.000 proizvedenih primeraka kroz punih sedam generacija ovog modela, 911 je svakako i najuspešniji i najprodavaniji sportski automobil u istoriji automobilizma. A kako glasi recept uspeha? Pa, možda najbolje sublimiran kroz izjavu ništa manje poznatog dizajnera, Feri Poršea, sina legendarnog konstruktora, Ferdinanda: „911 je jedini automobil sa kojim se možete takmičiti na afričkom Safari reliju ili na trci 24 časa Le Mana, provlačiti se njime kroz saobraćajnu gužvu Njujorka ili se njime odvesti u pozorište…“
Nakon preko 820.000 proizvedenih primeraka kroz punih sedam generacija ovog modela, 911 je svakako i najuspešniji i najprodavaniji sportski automobil u istoriji automobilizma. A kako glasi recept uspeha? Pa, možda najbolje sublimiran kroz izjavu ništa manje poznatog dizajnera, Feri Poršea, sina legendarnog konstruktora, Ferdinanda: „911 je jedini automobil sa kojim se možete takmičiti na afričkom Safari reliju ili na trci 24 časa Le Mana, provlačiti se njime kroz saobraćajnu gužvu Njujorka ili se njime odvesti u pozorište…“
Oduvek pomalo konzervativnih linija, koje je, u velikoj meri zadržao i do današnjih dana, model 911 se, ipak, tokom cele svoje evolucije, odlikovao brojnim naprednim tehničkim rešenjima. Često daleko ispred svog vremena, te avangardne ideje isprobavane su u praksi na mnogobrojnim automobilskim trkama, još jednim slavnim poglavljem u životu 911-ice. Kako ne biti ponosan na činjenicu da preko dve trećine od Poršeovih neverovatnih 30.000 pobeda na trkama širom sveta, pripada upravo „elferu“? A, kako je sve počelo?
Kao što smo već spomenuli, prvi primerak ovog slavnog automobila javno je prikazan 1963. godine u Frankfurtu, kao naslednik prvog Poršeovog serijskog modela – 356. Međutim, ono što je interesantno i što je manje poznato jeste da je prikazani model poneo oznaku 901, da bi tek sledeće godine, kada je otpočela prodaja, dobio svoje konačno, mnogo poznatije ime – 911! Ono što ga je tada odlikovalo, i što je dugo vremena bio zaštitni znak tog modela jeste vazdušno hlađen šestocilindarski bokser motor, zapremine dve litre, koji se nalazio pozadi, iza zadnje osovine. Uprkos relativno skromnoj snazi od svega 130 KS, prvi 911 mogao se pohvaliti odličnom maksimalnom brzinom za to vreme, od 210 km/h!
Kao što smo već spomenuli, prvi primerak ovog slavnog automobila javno je prikazan 1963. godine u Frankfurtu, kao naslednik prvog Poršeovog serijskog modela – 356. Međutim, ono što je interesantno i što je manje poznato jeste da je prikazani model poneo oznaku 901, da bi tek sledeće godine, kada je otpočela prodaja, dobio svoje konačno, mnogo poznatije ime – 911! Ono što ga je tada odlikovalo, i što je dugo vremena bio zaštitni znak tog modela jeste vazdušno hlađen šestocilindarski bokser motor, zapremine dve litre, koji se nalazio pozadi, iza zadnje osovine. Uprkos relativno skromnoj snazi od svega 130 KS, prvi 911 mogao se pohvaliti odličnom maksimalnom brzinom za to vreme, od 210 km/h!
Interesantno je da je paralelno sa njim, Porše ponudio i „pitomiju“ verziju pod imenom 912, koja je izgledala gotovo identično, ali se pozadi nalazio četvorocilindarski motor sa skromnih 90 konja. I pored toga, u početku, prodaja ovog modela je išla čak i bolje od osnovnog 911, pre svega zahvaljujući osetno nižoj ceni. Dve godine kasnije, pojavio se snažniji 911S sa 160 KS, koji se najlakše raspoznavao po karakterističnim alu-felnama nemačke firme Fuchs, i danas veoma traženim. Naravno, ubrzo je usledio i Targa model, pa zatim Sportomatic sa četvorostepenim automatskim menjačem, da bi se 1969. godine zapremina povećala na 2,2 litre, a već 1974. godine i na 2,4 l. Ipak, pravi dragulj ove generacije i izuzetan kolekcionarski primerak danas, jeste model Karera RS2.7 iz 1972. godine sa 210 KS, težak manje od 1000 kg, kojeg je karakterisao veliki repni spojler, tzv. pačji rep, prvi put primenjen na nekom serijskom automobilu.
Porcshe 912
Porsche 911S i Fuchs felga
Porshe 911 targa
Porsche 911 Carrera RS 2.7 iz 1972. godine
Na drugu generaciju trebalo je čekati punih deset godina, a ona sama se u proizvodnji zadržala najduže od svih evolucija – sve do 1989. godine, odnosno punih 16 godina, što sa današnje tačke, predstavlja pravu večnost! Pored nekih novina, pre svega bezbednosnih, kao što je primena sigurnosnih pojaseva u tri tačke, naslona za glavu ili novih odbojnika, u skladu sa strožim propisima o zaštiti prilikom udesa, druga generacija će ostati upamćena pre svega po uvođenju verzije Turbo u ponudu (interne oznake 930). Predstavljen 1974. godine, 930 Turbo se mogao pohvaliti trolitarskim motorom sa 260 KS i ogromnim repnim spojlerom i kao takav ostao praktično perjanica ponude. Već 1977. godine prikazana je i njegova evolucija, 911 Turbo 3.3 koji je, uz pomoć interkulera, oslobađao 300 KS, najviše u segmentu tada! Pet godina kasnije, pojavio se i prvi 911 kabriolet, a godinu dana posle, stiže i nova Karera, sa 3,2-litarskim atmosferskim motorom i 231 KS.
Nakon petnaest godina na tržištu, 1988. se pojavio novi 911, pod imenom Karera 4, a poneo je internu oznaku 964. Bokser motor „izbušen“ je na 3,6 litara koji su omogućavali 250 KS, a verzija Turbo iz 1992. godine mogla se pohvaliti sa čitavih 360 konja. Oznaka 4 odnosila se na pogon, koji sada više nije bio samo na zadnjim, već na sva četiri točka. No, bogata oprema je ono po čemu će se najviše pamtiti – ABS, Tiptronic menjač, servo-upravljač, kao i vazdušni jastuci za vozača i suvozača… Model 993 koji se pojavio 1993. godine i ostao u proizvodnji pet godina, ostaće upamćen, ne toliko kao prvi 911 sa potpuno aluminijumskom šasijom, već pre svega kao poslednji „Elfer“ sa vazdušno hlađenim motorom, zbog čega je i danas veliki ljubimac istinskih ljubitelja ove marke. Verzija Turbo prvi put je opremljena motorom sa dva turbo-punjača, a još jedna novina bila je i varijanta GT2, namenjena pravim trkačkim fanaticima.
Peta generacija 911, poznata i pod oznakom 996, počela je da se proizvodi 1997. godine, a kao što već spomenusmo, ovo je ujedno i prva evolucija „elfera“ čiji je motor bio vodeno hlađen. Zahvaljujući upotrebi četiri ventila po cilindru, bez problema je oslobađala čitavih 300 KS, već u atmosferskoj verziji. Što se tiče spoljnog izgleda, automobil je donekle odskočio od dosadašnjih evolucija, ali je to i dalje bilo u okviru relativno konzervativnih dizajnerskih okvira. Trkačima se i dalje nudio GT2, ovaj put kao prvi automobil serijski opremljen keramičkim kočionim diskovima, dok je dragulj ponude postala verzija GT3 iz 1999. godine, namenjena pravim ljubiteljima sportske vožnje.
Porsche 930 turbo iz 1974. godine
Porsche 964 iz 1988. godine i ostale varijate modela
Manuelni i tiptronik menjač
Porsche 993
Model 996
U leto 2004. godine, šesta generacija zvanično je debitovala modelima Karera i Karera S, poznatim i pod oznakom 997. Dizajnerski gledano, načinjen je korak od prethodnog 996 modela ka tradicionalnim linijama i prepoznatljivim detaljima ranijih „elfera“, dok je tehnički, pogonska grupa napredovala i više. Sa 3,8-litarskim bokserom pozadi i direktnim ubrizgavanjem goriva (cela gama od 2008. godine, osim GT3 verzije), Karera se mogla pohvaliti sa 325 KS, dok je S verzija raspolagala sa čitavih 355 konja. Uz to, „S“ se serijski isporučivao i sa PASM sistemom (Poršeovim aktivnim oslanjanjem), još jednim avangardnim rešenjem. Turbo verzija pojavila se 2006. godine i postala prvi benzinski motor sa turbopunjačem promenljive geometrije, a već dve godine kasnije, prvi put u gamu Poršea je uveden i menjač sa dvostrukim kvačilom. Biser ponude svakako je verzija GT2 RS sa svojih 620 konja i maksimalnih 330 km/h!
Porsche 997
Povodom jubileja pripremljena i njegova posebna slavljenička edicija 911 "50 Years Edition" čija je proizvodnja ograničena na tačno 1963 primerka, kao podsećanje na godinu premijere prve generacije. Porše 911 "50 Years Edition" sa šestocilindričnim motorom od 400KS do stotke stiže za 4.5 sekunde, a u ponudi će se naći u Graphite Grey, Geyser Grey i crnoj boji. Od opreme su tu Active Suspension Management (PASM), Bi-Xenon prednja svetla, Porsche Dynamic Light System (PDLS), SportDesign retrovizori, specijalni 20-inčni točkovi (inspirisani klasičnim Fuchs točkvima), hromirane lajsne na otvorima za vazduh i na panelu između zadnjih svetala, sportska sedišta sa centralnim delom koji je inspirisan 'Pepita' tartan dizajnom iz šezdesetih godina prošlog veka. Cena za Porše 911 "50 Years Edition" na nemačkom tržištu iznosi 121.119 evra.
Нема коментара:
Постави коментар